В статье изложены основные принципы организации работы по обучению иностранных студентов специальностей «Архитектура» и «Строительство» профессиональному общению на русском языке. Рассматриваются лингвометодические проблемы обучения будущих специалистов профессиональному диалогическому и дискуссионному общению на русском языке. Фрагментарно представлены материалы учебных пособий, изданных на кафедре русского языка инженерной академии РУДН. Предлагаемая система занятий основана на специально ориентированных текстах, отработке коммуникативно-смысловых блоков, характерных для диалога-обсуждения и дискуссии, четкой структуре языковых и коммуникативных заданий, которые дают возможность реализовать стратегии и тактики речевого взаимодействия в ходе профессионального общения.
The following article describes fundamental principles of teaching foreign students specialized in architecture and construction professional communication in the Russian language. The text analyses lingo-methodical issues of teaching future specialists professional conversational and deliberation communication. The article includes fragments of reference books published by Russian Language Department of RUDN's Engineering Academy. The proposed teaching system is based on specially-oriented texts, it deals with meaningful-communicative blocks which comprise conversational discussion, it encompasses explicit language and communicative tasks which provide opportunities for fulfilment of strategies and tactics of speech collaboration during professional communication.