Цель данной статьи представить результаты исследования «Профессиональный межкультурный диалог Россия - Франция», которое было проведено в период 2014-2016 гг. в ходе написания диссертационной работы по теме «Формирование профессиональных межкультурных коммуникативных компетенций» в рамках управленческого процесса. Диссертационное исследование посвящено анализу процессов развития межкультурных коммуникативных компетенций сотрудников в ходе межнународного сотрудничества в течение определенного времени (до отъезда сотрудников за границу, во время первого соприкосновения с иностранной культурой и в момент проведения исследования), выявлении проблем формирования межкультурных коммуникативных компетенций в рамках профессиональной экспатриации и определении влияние дополнительного профессионального образования (семинары, тренинги, индивидуальное сопровождение/коучинг), полученного работающими за рубежом кадрами.
Absrtact. The purpose of this article is to present the results of the study "Professional intercultural dialogue between Russia and France", which was held in the period 2014-2016 in the course of writing a dissertation on the topic "Formation of professional intercultural communicative competencies" within the management process. The thesis is devoted to the analysis of the processes of development of intercultural communicative competencies of employees in the course of international cooperation for a certain period of time (before the departure of the staff abroad, during the first contact with foreign culture and at the time of the research), identifying the problems of formation of intercultural communicative competencies in the framework of professional expatriation and determining the impact of additional professional education (seminars, trainings, individual coaching / coaching), received by the personnel working abroad.