Автор статьи рассматривает кардинальное отличие пространственно-временной организации «Слова о полку Игореве» от традиционных темпоральных моделей в летописях и воинских повестях, где в развертывании сюжетного повествования преобладала линейная временная последовательность. В «Слове» отсутствует соблюдение строгой хронологии, что позволяет рассмотреть оригинальную интерпретацию художественно-функциональной системы временных координат: прошлого, настоящего, будущего, мгновения, вечности и безвременья в контексте темы безвременья как сюжета.
The author considers the fundamental difference between the spatial-temporal organization of "Word about Igor's regiment" from the traditional temporal models, in the annals and military stories where the deployment storytelling was dominated by linear time sequence. In "the Word" absent compliance with the strict chronology that allows us to consider the original interpretation of the artistic and the functional system of temporal coordinates: the past, present, future, moments, eternity, and timelessness in the context of the theme of timelessness as the story.