В статье представлен опыт внедрения базовой части образовательной программы бакалавриата по иностранным языкам в неязыковых вузах на примере английского языка. Описывается организация учебного процесса на филологическом факультете РУДН, приводятся ключевые статистические показатели, анализируются качество и результаты образовательного процесса под влиянием вносимых в рабочие программы изменений. Программы предназначены для неязыковых направлений специализации, таких как журналистика, филология, связи с общественностью, психология, телевидение. Автор статьи отмечает устойчивое и нарастающее предпочтение английского языка, выражающееся в ежегодном увеличении количества групп и их численного состава. Показатели, анализируемые в статье, получены на основе методов наблюдения и статистической обработки данных за 2011-2016 гг. Выводы о влиянии изменений на эффективность учебного процесса основаны на изучении выборки наиболее успешных студентов уровня В2.
The article deals with the experience of implementing the basic educational programme in foreign languages at a non-linguistic university at the bachelor degree level. The organization of the educational process at the Philological Faculty of Peoples' Friendship University of Russia is described. Key statistical data are given, as well as the results of the educational process connected with the changes in the educational programs. The programs are meant for the non-linguistic specialities, such as: Journalism, Philology, Public Relations, Psychology, and Television. The author points out an ever increasing number of students preferring to study English, which is proved by the growing number of groups choosing it, and by the increase of their numerical strength. The data cited in the article were obtained by means of the observation method and the method of mathematical processing of statistics, which cover the period of 2011-2016. Conclusions on the way the changes in the educational programs influence the educational process were made on the basis of processing the excerpts. The latter covered the academic performance of the most successful students with B2 level of competence.