СИМПТОМАТИКА "БОЛЕЗНИ ВРЕМЕНИ" В ПОВЕСТИ И.ТУРГЕНЕВА "КЛАРА МИЛИЧ"

И. Тургенев, как и Л. Толстой, назвавший декаданс болезнью времени, внимателен к «симптоматике» нового мировосприятия и искусства. Поздняя повесть «Клара Милич» - прямо-таки энциклопедия особенностей феномена декадентства. На формальном уровне это, прежде всего, урбанизм, ибо город возникает как ограждение, последствия которого в конце XIX века активно обсуждают русские социологи, потому что безотчётный страх заставляет героев искать футляры. С этим соглашаются представители разных стран - А. Чехов, Анри ванн де Вельде, Уго Перси. Наглядно «разрозненность реальности» представлена эклектикой в изобразительных искусствах, которую умело стилизует И. Тургенев, как известно, чуткий ко всем социальным и художественным феноменам. Чтобы отгородиться от человеческого на всех уровнях, герои выступают в «масках», культивируя театральные жесты и позы. Автор приходит к выводу, что на мировоззренческом уровне в конце XIX века происходит возврат к неоплатоническому презрению к миру бренному, к штудированию Плотина, даже к оккультизму и спиритизму. Но несмотря на очевидные признаки духовного упадка, Тургенев в повести «Клара Милич», в некотором смысле следуя романтической традиции диалога Ф. Шеллинга «Клара», пытается обрести утраченную гармонию, восстановив родство душ.

SYSTEM OF SYMPTOMS OF "TIME SICKNESS" IN IVAN TURGENEV''S NOVEL "CLARA MILICH"

Ivan Turgenev, like Lev Tolstoy, who called decadence a disease of that time, is very careful about “symptoms” in the new perception of the world and arts. His late novel “Clara Milich” is a real encyclopedia of particular features of the phenomenon of decadence. Formally it is treated as urbanism, for a city is treated as a space to find protection. This problem is actively discussing by Russian sociologists in the end of 19 century. The researcher mentions that in literature characters often have an irrational fear and look for “cases” (places) to hide. The same opinion is expressed by Anton Chekhov, Henry Bath de Velde, Hugo Percy). Visually fragmented reality reveals an eclectic nature in the visual arts. Ivan Turgenev skillfully stylizes this visual diversity, being sensitive to all social and artistic phenomena. To be fenced off from the life at all levels, the characters wear masks and cultivate theatrical gestures and postures. In the worldview level at the end of the XIX century the writer returns to Neo-Platonic contempt for the mortal world and to ideas of Plotin and even of occultism and spiritualism. Despite the signs of spiritual decline, Turgenev's novel, in some sense, follows the romantic tradition of the dialogue like in F. Shelling's “Clara”, trying to find the lost harmony and restoring kinship.

Authors
Publisher
Редакция международного научного журнала Мир науки, культуры, образования
Number of issue
6
Language
Russian
Pages
380-383
Status
Published
Year
2015
Organizations
  • 1 Russian Peoples' Friendship University
Keywords
decadence; eclectic; neoplatonism; the later novels of Ivan Turgenev; Friedrich Schelling; декаданс; эклектика; неоплатонизм; поздние повести Ивана Тургенева; Фридрих Шеллинг
Date of creation
09.07.2024
Date of change
09.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/140684/
Share

Other records