В статье рассматривается специфика принципов законодательства об административных правонарушениях, которая обеспечивает основу для развития судебной системы, а также проведения судебного разбирательства и сторон. Особое внимание уделяется анализу принципов, изложенных в проекте Общей части Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях. Обращается внимание на недостаточность корреляции между принципами законодательства об административных правонарушениях и принципами административного судопроизводства.
The article focuses on the specifics of the legislative principles for administrative offenses, which are to provide a foundation for developing the judicial system as well as administering court proceedings and court participants. Special emphasis is laid on the analysis of the principles set out in the Draft of the general part of the Code of Administrative Offences. Attention is drawn to insufficiency of correlation between the principles of the legislation on administrative offenses and principles of administrative proceedings. Significant weight is attached to a number of proposals aimed at optimization of the legislation on administrative offenses, inter alia the principle of denying presumption of innocence as legally binding and the necessity of enshrining the principle of adversary proceeding as well as parties’equality in the Code of Administrative Offences are deemed to be well reasoned.