Для улучшения системы образования и преодоления его трудностей необходимо применить рациональную модель обучения. Исследования показали, что вхождение в мир-3 знаний достижимо с помощью суперкомпьютерной интеллектуальной обучающей системы. Главная цель обучения - обеспечить самоорганизацию сознания учащегося за счет межпредметного знания и надпредметности универсального обучения. Через абстрактный тип данных и конструктивный характер дела в инструментальных системах можно поддержать интеллектуальную реальность познания. Дескрипция систем и знаний на языке категорий дает востребованный уровень алгебраизации, необходимый для рациональной объективизации века систем. Освоение смыслов образовательного пространства нуждается в формировании среды существования учащегося.
In order to improve educational system it is necessary to apply rational tutoring model thus overcoming the difficulties of modern education. In our research it has been shown that world-3 of integrated knowledge is feasible by means of supercomputer tutoring system and ontological knowledge base. The most important goal is to ensure self organization of student's consciousness using intersubject educational space and supersubject universal tutoring. The abstract type of data and constructive activity in instrumental systems become lever of intellectual reality based on category language. The description of systems and knowledge on the language gives required the algebraic level necessary for rational objectification of the age of high technologies and innovations. In order to master the meanings of educational space, the student's environment existence is needed to be formed.