В статье рассматриваются некоторые проблемные вопросы квалификации деяния по ч. 1 ст. 254 Уголовного кодекса Российской Федерации и ее отграничении от ч. 2 ст. 8.6 Кодекса об административных правонарушениях Российской Федерации, выявляются несовершенства законодательной формулировки уголовно-правовой нормы, содержатся предложения по внесению изменений в уголовно-правовую норму о порче земли. В частности, авторы обращают внимание на сходство действий, образующих объективную сторону административного проступка и уголовного преступления, и невозможность их разграничения по предусмотренному в уголовно-правовой норме последствию - причинение вреда окружающей среде.
The article deals with some problematic issues of the qualification of the act under рart 1 of аrt. 254 of the Criminal Code of the Russian Federation and its delimitation from рart 2 of аrt. 8.6 of the Code of Administrative Offenses of the Russian Federation, the imperfections in the legislative formulation of the criminal law norm are revealed, and proposals for introducing amendments to the criminal law on damage to the land are contained. In particular, the authors draw attention to the similarity of actions that form the objective side of an administrative offense and a criminal offense and the impossibility of distinguishing them according to the consequences stipulated in the criminal law norm - causing harm to the environment.