В статье исследуются особенности рассказа-анекдота как ведущего жанра в новеллистике А. Т. Аверченко. В центре этих произведений – «маленький человек». В разработке темы сатирик, с одной стороны, продолжает традицию, идущую от Н. В. Гоголя и А. П. Чехова, а с другой стороны, находит новые пути к раскрытию образа «маленького человека» через призму смеха. В статье подробно разбираются механизмы формирования комического на нескольких уровнях – на уровне языка, композиции и содержания.
The article is devoted to the funny story and its special features as a principal line in the works of the short-story writer Arkadiy Averchenko. The central character of these novels is a «little person». Developing this theme, Averchenko, on the one hand, resumes the tradition that both Gogol and Chekhov started, and from the other hand finds new ways of opening the image of «little person» through the prism of laughter. The article investigates methods of forming the comic on multiple levels – on the level of language, composition and content.