Статья раскрывает образный строй памятников древнерусского деревянного зодчества, их красоту, рожденную осознанием общей гармонии жизни, этическими и эстетическими идеалами христианской Руси. Проводится параллель: образ памятника - образ мышления - образ жизни. Исследование перекликается с заметками из истории России и реставрации шедевров русской строительной культуры. В статье раскрывается особенность восприятия деревянной архитектуры, которая заключаются в том, что она должна восприниматься непосредственно в том месте, где была построена. Обсуждается необходимость сохранения священных рощ, дается краткая типология объектов деревянной архитектуры, их размещения в природной среде. Исследуется связь реформы церкви второй половины XVII века и изменений облика деревянных храмов. Приведены примеры использования объектов, выстроенных из дерева, и раскрывается важность такого объекта как часовня.1
The article reveals the figurative structure of the monuments of ancient Russian wood architecture, its beauty, born of the realization of the general harmony of life, the ethical and aesthetic ideals of Christian Russia. A parallel is drawn: the image of the monument - the way of thinking - the way of life. The study points out the notes from the history of Russia and the restoration of masterpieces of the Russian building culture. The article reveals the peculiarity of the perception of wood architecture, which consists in the fact that it must be perceived directly in the place where it was built. The need to preserve sacred groves is discussed, a brief typology of objects of wood architecture, their placement in the natural environment is given. The connection between the church reform of the second half of the 17th century and the changes in the appearance of wooden churches are investigated. Examples of the use of objects built of wood are given, and the importance of such an object as a chapel is revealed