В статье рассматриваются особенности постмодернистской художественной коммуникации. Анализируются новые черты, появившиеся в межсубъектных отношениях современных художника и зрителя: изменение характеристики субъекта, дереализация действительности в творчестве и восприятии искусства, отказ от репрезентативности. Рассмотрение новых граней контакта художника и зрителя приводит к выводу о необоснованности прогнозов о «смерти искусства», о формировании нового типа художественной коммуникации на основе нового материала, форм и средств выражения.
In the article the peculiarities of post-modernist artistic communication are considered. The author analyzes new features that appeared in the intersubjective relations of the modern artist and audience: the change of the subject’s characteristic, the derealization of reality in creativity and the perception of art, the renunciation of representativeness. The consideration of new facets of the contact of the artist and audience leads to the conclusion about the groundlessness of predictions on “death of art”, about the formation of a new type of artistic communication on the basis of new material, forms and means of expression.