Интеллектуализация экономической среды становятся сегодня необходимой основой существования высокоэффективной рыночной экономики. Особое внимание заслуживает опыт Китая, чья инновационная стратегия позволила в короткие сроки осуществить переход от отсталой страны к крупнейшему государству-экспортеру высокотехнологичной продукции. Однако, являясь встроенной в мировую систему, Китай все сильнее начинает ощущать на себе влияние экономического кризиса. Целью работы было провести анализ основных направлений трансформации государственной инновационной стратегии Китая в условиях нарастания кризисных явлений в его экономике. Первым шагом стало формирование новых условий ведения бизнеса, основанных на повышение уровня локализации производства на территории страны, и принуждение ТНК к передаче технологий национальным предприятиям. Следующими шагами стало создание национальной системы аккредитации инновационной продукции отечественного производства и долгосрочный план стимулирования китайских компаний к производству собственных передовых технологий. Изменения стратегии рассмотрено на примере развития компании CSR и CNR.
Nowadays intellectualization of economic environment becomes the basis of efficient market economy existence and national innovative capacity is a major characteristic of modern society. Chinese experience in the sphere of regulating innovative development is extremely interesting. Elaborated innovative strategy allowed China in a relatively short period of time to make transition from a backward country to the largest exporter of high-tech products. However being engaged to the world system China begins increasingly feel the impact of a deep crisis that has been torturing the global economy for the past 4 years. The purpose of this study was to analyze main areas of government innovative strategy transformation of China amid the deteriorating economic environment. The first step taken by the government was the formation of new business environment that limited no so much the TNC investment but their access to Chinese domestic market. This step aimed to increase the level of production localization in the country and force TNCs to transfer technology to Chinese enterprises. Next steps were the creation of a national system of domestic innovative products accreditation and a long-term plan for promoting Chinese companies to producing their own advan-ced technologies. The changes can be considered within the example of CSR Corporation Limited (China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited) and CNR (China CNR Corporation Limited) companies where the government was a majority shareholder.