Подход Майкла Полани дает возможность включить скрытое знание в качестве неотъемлемого элемента системы научного знания. Однако существенной проблемой остается сложность вербального выражения скрытого знания, дополнение чистого знака каким-то индивидуально персонифицированным избытком, роскошью субъективности. Создание архива, как понимал этот концепт М. Фуко, может стать тем недостающим элементом, который позволит создать модель социального познания, в которой найдет выражение скрытое знание, поскольку Фуко объединяет различные виды практик - знание и власть - в первую очередь чтобы создать археологию знания. Объединение социальной практики и мышления/высказывания позволяет сформировать ряд базовых принципов такой методологии. Область ее применения в первую очередь - историко-социологический дискурс.
Michael Polanyi' approach to the study of society provides an opportunity to include tacit knowledge as an indispensable component of scientific knowledge. However, the complexity of verbal expression of tacit knowledge, the extension of a mere sign with specific connotations remains an essential problem given the fact that no other ways to work out a theory are envisaged by human intelligence. According to M. Foucault, the archive creation may emerge as the missing element which can make up for the model of social cognition in which tacit knowledge will be expressed whereas Foucault integrates different practice patterns - first and foremost, knowledge and power - to create knowledge archaeology. Social practice and thinking/utterance integration provides an opportunity to develop the basic principles of the methodology involved. Its first-priority sphere of application is historical and sociological discourse.