Поставлена цель исследовать процесс создания концепта в контексте накопления и обогащения его идейного содержания новыми смыслами на примере концепта «одаренность». Определена природа концепта, его отличие от таких форм мысли, как понятие, представление, образ, лингвокультурный концепт. Использованы принципы и методы исторического, социокультурного и сравнительного анализов. В частности, применение принципа разграничения теории и концепции позволило обозначить предмет исследования. На основе историко-генетического анализа выделены и охарактеризованы пять основных этапов или путей концептуализации одаренности: античный, религиозно-этический, эмпирический, протонаучный (с позиции конкретных социальных наук), целостный (в рамках научной психологии).
The study aims at investigation of the process of creating a concept in the context of accumulating and enriching its ideological content with new meanings, using the concept of giftedness as an example. We define the nature of the concept and how it is different from other types of thought, such as the idea, the representation, the image, the concept in cultural linguistics. We used the principles and methods of historical, social and cultural, and comparative analyses. In particular, we defined the object of our research by employing the principle of differentiating between the theory and the concept. Historical analysis provided the basis for determining and characterising the following five basic stages, or ways of conceptualisation, of giftedness: the ancient one, the religion and ethics one, the empirical one, the protoscientific one (from the standpoint of specific social sciences) and the holistic one (within the framework of scientific psychology).