Рассмотрены ключевые особенности системы высшего образования во Франции. Страна имеет не только интересные социокультурные, но и образовательные традиции. Анализируется такая особенность, как наличие во Франции двух типов учреждений высшего образования: университетов и высших школ, рассматриваются типы университетов и высших школ. Выделены ступени высшего образования: бакалавриат (степень «лисанс»), магистратура (магистр первого и второго года обучения), докторантура. Показано, как в сфере высшего образования страны проявляется гуманистическая, прогрессивная, социальная традиция. Анализируется опыт лучших университетов и высших элитных школ Франции. Выделены некоторые проблемные точки в практике высшего образования страны: дифференциация типов высших учебных заведений, недостаток финансирования, разделение преподавания и исследования, интенсификация преподавательской деятельности и др. Показано, что на их преодоление направлены реформы, например «Закон о высшем образовании и научных исследованиях».
This paper studies the aspects of the higher education system in France. The country has fascinating socio cultural and educational traditions. France is a country with a humanistic, progressive, and social tradition that is characterized by the availability of education, medical care, social insurance, and public services regardless of one’s social, religious, ethnic or cultural origin. Education in France has been developing for several centuries into its modern form and has a rich history. There is a unique system of study cycles, academic degrees, and diplomas. The authors analyze a particular feature concerning the existence of two kinds of institutions of higher education–universities and higher schools–and study the types of the aforementioned. The levels of higher education are distinguished as follows: a bachelor’s degree (“Licence” degree), a master’s degree (master of the first and second year of training), and a higher doctorate. The article reveals how the humanistic, progressive, and social traditions of the country manifest themselves in higher education. The authors examine the experience from the best universities and higher elite schools of France. They point out the current issues of the practical part of higher education, which are as follows: differentiation of types of higher education institutions, lack of funding, separation of teaching and research, intensification of teaching process, etc. Likewise, the paper demonstrates that there are certain reforms aimed at resolving these problems (e.g. the Law on Higher Education and Research).