В статье рассматриваются эпистемологические, социо-культурные, политические, образовательные аспекты мультикультурного проекта как одного из следствий и инструментов глобализации, связанного с переосмыслением проблемы культурного многообразия и различия. В работе описывается смена моделей культурного взаимодействия и различия в США, как показательном примере тотальной экспансии противоречивой мультикультурной идеологии, которая часто отвлекает внимание от социально-экономических проблем и далеко не всегда связана с практическими шагами по улучшению положения различных «иных».
The paper addresses the epistemological, social, cultural, political and educational aspects of a multicultural project as one of the results and tools of globalization connected with the rethinking of the problem of cultural diversity and cultural differences. The author depicts the supersession of old models of cultural interactions and differences by new ones in the USA as an illustrative example of total expansion of contradictory multicultural ideology which often diverts attention from social and economic problems and quite often does not lead to practical steps for improvement of the condition of various groups of «others».