Магистриалъные и девиантные измерения культурного развития

В статье анализируются закономерности взаимосвязи магистральных и девиант-ных линий в развитии культурных форм, культуротворческие основания девиантности в современном искусстве. Автор связывает возникновение девиантных линий в развитии культуры прежде всего с коренным переломом общественного сознания, крахом традиционных ценностей, развитием технического прогресса, появлением массового общества и перенесением в культурное творчество некоторых политических принципов.

The Main and the Deviant Lines of Cultural Development

This article deals with the essence and the basic directions in modern culture. The author considers that culture has initially two lines in development. The main line, connected with an instinct of self-preservation of the mankind, directed on creation and the creativity. This line limits instinctive behavior of the person. The second deviant line, connected with destruction, nihilism and nothing the limited freedom. The author connects occurrence of this line in development of culture, first of all, with fundamental change of public consciousness, crash of traditional values, and development of technical progress, occurrence of a mass society and with the statement in a society of some democratic principles which have been automatically transferred on creativity.

Authors
Publisher
Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН)
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
57-68
Status
Published
Year
2007
Organizations
  • 1 Department of Ontology and Epistemology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Russian Peoples' Friendship University 117198 Russia, Moscow, Miklucho-Maklay Str.,10 a
  • 2 Кафедра онтологии и теории познания Факультет гуманитарных и социальных наук Российский университет дружбы народов 117198 Россия, Москва ул. Миклухо-Маклая, д. 10 а
Share

Other records

Muravev I.V.
RUDN Journal of Philosophy. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). 2007. P. 47-56