Представлены данные комплексного исследования осужденных женского пола по уровню эмоционального интеллекта и его проявлению на разных этапах отбывания наказания в условиях исправительной колонии. Обоснована с учетом влияния характеристик их личности типология осужденных по особенностям эмоционального интеллекта («эмоционально-лабильный» и «эмоционально-ригидный» типы), приведены психологические портреты их представителей. Раскрыты внешние и внутренние детерминанты эмоциональной незрелости личности указанной категории спецконтингента. Обоснована необходимость повышения психолого-эмоциональной компетенции сотрудников ФСИН России, которые реализуют исправительную деятельность при выполнении профессионально-должностных обязанностей. Рассматривая осужденных «эмоционально ригидного» типа как категорию спецконтингента, требующую повышенного пенитенциарно-педагогического внимания, авторы сформулировали вывод о важности проведения с ними работы по модели «постдиагностический тренинг-коррекция» и с учетом имеющихся методик по развитию эмоционального интеллекта.
The article comprises the outcomes of the complex research conducted among female convicts as to the level of their emotional intelligence and its manifestation during different periods of serving the sentence. Taking into account the convicts' character influence the authors substantiate the typology of convicts according to their emotional intelligence peculiarities (“emotionally labile” and “emotionally rigid” types) and provide psychological portraits of their representatives. The external and internal determinants of personal emotional immaturity of this category of special contingent are revealed. It is argued necessary to increase psychological emotional competence of various categories of the Russian Federal Penitentiary officers who deal with corrective activity in the course of their duties. Considering the convicts of “emotionally rigid” type category of special contingent which requires increased penitentiary-pedagogical attention it is significant to work with those people according to the model of “post-diagnostical training correction” and methodical experience in the field of emotional intelligence.