Сокращенный вариант данной статьи опубликован во втором номере "Социологического журнала" за 2001 год. Автор выражает признательность редакции "Социологического журнала" и лично заместителю главного редактора Л.А.Козловой за любезное разрешение на публикацию настоящей (расширенной и существенно измененной) версии статьи на страницах "Вестника РУДН". Также автор хотел бы поблагодарить Л.М.Хайруллину, принимавшую участие в сборе научно-вспомогательного и библиографического материала, и А.Н.Малинкина, осуществлявшего научное редактирование текста.
There is an attempt to reconstruct the theoretical and methodological system of views of Wilhelm Wundt the greatest German psychologist and the scientist of encyclopaedic learning of the XIX century. The main stages of the thinker's intellectual biography are described and characterised in here. The specific author's interest is aimed at an exposure of the sociological constituent in the Wundt's works. His project of the social and humanitarian knowledge methodology and the conception of "Vцlkerpsychologie" are examined especially. Some ideas of Wundt are analysed and compared with the ideas of other theorists (A.Comte, E.Durkheim, G.Tarde and others).