Физические парадоксы как следствие ограниченности моделей реальных явлений

Обсуждается роль физических парадоксов при обучении физике студентов. Особое внимание уделено парадоксам, не связанным со скрытыми ошибками в логических рассуждениях, но возникающим вследствие выхода за рамки применимости данной физической модели. В качестве примера дан подробный разбор известного в механике парадокса Пенлеве, связанного с наличием трения при движении системы абсолютно твердых тел со связями.

Physical Paradoxes as Consequence of the Limitations of the Real Phenomena Models

The role of physical paradoxes by the student's physical education is discussed. The specific attention is paid for those paradoxes, which are not connected with some hidden mistakes in the logical discourses. More important are those paradoxes which become from the superceding of limit of validness for the specific physical models. As an example a well known in mechanics - the paradox of Paintleve - is given, which is connected with the motion of the system of absolutely hard bodies with connections and friction between them.

Authors
Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Издательский дом Московского физического общества
Number of issue
3
Language
Russian
Pages
30-36
Status
Published
Volume
5
Year
1999
Organizations
  • 1 Russian University of People's Friendship
  • 2 Российский университет Дружбы народов
Date of creation
08.07.2024
Date of change
08.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/112826/
Share

Other records