В ряде доксографических и историко-философских сочинениях по индийской философии упорно утверждается, что ранний буддизм и сам основатель буддийской традиции чем-то обязан упанишадам. Текстовых оснований тому авторы не приводят, ограничиваясь неубедительными соображениями по смыслу и по сходству. Но неправдоподобно, что эзотерические, мало известные до Гаудапады идеи упанишад могли быть известны кому-то из буддистов первых веков после нирваны Будды. В докладе будет продемонстрирован первый пассаж в буддийском тексте («Вопросах Милинды» = ВМ), где такое знакомство автора с упанишадами можно вполне правдоподобно допустить. Речь идет о совершенно не характерных для буддизма архаичных нарративных элементах псевдодиалога, в которых участвуют различные психические инстанции. В ранних упанишадах они встречаются в изобилии, а в ВМ поданы в качестве отвергаемого предположения
In quite a number of doxographic and historical-philosophical works on Indian philosophy it is persistently asserted that early Buddhism and the founder of the Buddhist tradition himself owed something to the Upanishads. The authors do not give textual reasons for this, limiting themselves to unconvincing considerations of meaning and similarity. But it is improbable that the esoteric ideas of the Upanishads, generally known before Gaudapada, could have been known to someone from the Buddhists of the first centuries after the Buddha's nirvana. The report will demonstrate the first passage in the Buddhist text (Milindapañha = MP), where such an acquaintance of the author with the Upanishads can be quite plausibly assumed. We mean archaic narrative elements of a pseudo-dialog that are totally absent in Buddhist texts, in which various mind forces are talking with each other. In the early Upanishads these are abundant, and in the MP they are presented as a rejected assumption.