В работе на основании критического анализа литературных данных и собственного опыта преподавания медицинской терминологии российским (русскоговорящим) студентам приведены особенности терминологии, определяющие основные принципы лингводидактики этой дисциплины и успешность её освоения. На примере выявленных особенностей оценены методические подходы к описанию когнитивных процессов при формировании клинического мышления будущего врача. Дискутируется гипотеза об иерархичной структуре языкового знания и клинического мышления. Сделан вывод о необходимости интеграции научных данных нейробиологических наук на современном этапе развития дидактики формирования клинического мышления.
Based on a critical analysis of literary data and our own experience in teaching medical terminology to Russian (Russian-speaking) students, the work presents the features of terminology that determine the basic principles of linguodidactics of this discipline and the success of its mastery. Using the identified features as an example, methodological approaches to describing cognitive processes in the formation of clinical thinking of a future doctor are assessed. The hypothesis about the hierarchical structure of linguistic knowledge and clinical thinking is discussed. It is concluded that it is necessary to integrate scientific data from neurobiological sciences at the present stage of development of didactics in the formation of clinical thinking.