THE USE OF POSITIVE POLITENESS STRATEGIES IN TEACHER-STUDENT INTERACTIONS IN ALGERIAN CLASSROOM

Positive politeness strategies are a set of techniques used in order to reduce the effect of face-threat. These strategies are explored in this article using a mixed method with the participation of 70 Algerian students. The results obtained show that Algerian teachers, when criticizing students for poor performance, tend to use positive politeness strategies in the form of praise, compliment, attention to the student’s interests, etc., thus softening the illocutionary force of criticism.

Стратегии позитивной вежливости используются для уменьшения эффекта угрозы лицу. Эти стратегии исследуются в данной статье с использованием комплексной методологии с участием 70 алжирских студентов. Полученные результаты показывают, что алжирские учителя, критикуя студентов за плохую успеваемость, склонны использовать стратегии позитивной вежливости в виде похвалы, комплимента внимания к интересам студента и др., смягчая таким образом иллокутивную силу критики.

Authors
Publisher
Общероссийская общественная организация Российская ассоциация лингвистов-когнитологов
Number of issue
1-1
Language
English
Pages
124-127
Status
Published
Year
2024
Organizations
  • 1 RUDN University
Keywords
politeness strategies; positive politeness; face-threatening speech acts; criticism; teacher-student interaction; стратегии вежливости; позитивная вежливость; угрожающие лицу речевые акты; критика; взаимодействие учителя и учеников
Date of creation
01.07.2024
Date of change
01.07.2024
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/111302/
Share

Other records

Литвинова А.В.
Когнитивные исследования языка. Общероссийская общественная организация Российская ассоциация лингвистов-когнитологов. 2024. P. 127-130