Метамодернизм и возвращение мифа

Введение. В последние годы теоретики метамодерна заметили новое появление мифа в современной литературе. По мнению немецких философов, миф имеет здоровый творческий характер, без которого культура теряется. Основная цель статьи - проанализировать возвращение мифа в литературу как метамодернистского феномена. В статье отражены положения метамифа (трансформация личного опыта в миф, использование нового языка, внимание к личности). В статье проводится сравнительный анализ мифа в модернизме, постмодернизме и метамодернизме. Для достижения вышеуказанной цели исследования необходимо решить следующие задачи: отразить факторы, повлиявшие на возвращение мифа в литературу; выявить особенности метамодернистского мифа; проанализировать мифологический роман как пример современных мифопрактик. Материалы и методы. В статье использованы описательные методы (описано возвращение мифа в современную литературу), сравнительные методы (сопоставлено существование мифа в эпоху модерна, постмодерна и метамодерна) и аналитические методы. Результаты исследования, обсуждения. В результате исследования выявлены особенности метамодернистского мифа, отражены факторы, повлиявшие на возвращение мифа в метамодернистскую литературу, сопоставлено существование мифа в трех эпохах и проанализирован метамифический роман, который помогает читателю на практике понять существование мифа в метамодернистской литературе. Результаты исследования показывают, что возвращение мифа к метамодернизму необходимо в обогащении современной литературы. Заключение. Результаты, описанные в данной статье, будут способствовать развитию теории метамодернизма, а также могут быть внедрены в качестве научного материала в учебный процесс на филологическом факультете.

Introduction. In recent years, metamodern theorists have noticed a reappearance of myth in contemporary literature. According to German philosophers, myth has a healthy creative character, without which culture is lost. The main purpose of the article is to analyze the return of myth in literature as a metamodernist phenomenon. The article reflects the provisions of metamyth (transformation of personal experience into myth, use of a new language, attention to personality). The article offers a comparative analysis of myth in modernism, postmodernism and metamodernism. To achieve the above-mentioned research goal, it is necessary to solve the following tasks: to reflect the factors that influenced the return of myth to literature; to identify the features of the metamodern myth; to analyze the mythological novel as an example of modern myth practices. Materials and methods . The article uses descriptive methods (the return of myth to modern literature is described), comparative methods (the existence of myth in the era of modernity, postmodernity and metamodernity is compared) and analytical metamodes. Research results, discussion. As a result of the study, the features of the metamodernist myth were identified, the factors that influenced the return of myth to metamodernist literature were reflected, the existence of myth in three eras was compared and a metamythical novel was analyzed, which helped the reader to understand in practice the existence of the myth in metamodernist literature. The results of the study show that the return of myth to metamodernism is necessary in the enrichment of modern literature. Conclusion. The results described in this article will contribute to the development of the theory of metamodernism and can also be introduced as scientific material in the educational process at the Faculty of Philology.

Authors
Number of issue
1
Language
Russian
Pages
122-127
Status
Published
Volume
18
Year
2024
Organizations
  • 1 Российский университет дружбы народов имени Патриса Лумумбы
Keywords
metamodernism; myth; human; postmodernism; modernism; transcendental; метамодернизм; миф; человек; постмодернизм; модернизм; трансцендентный
Share

Other records