The present article focuses on the learning landscape approach (also known as the ‘learning landscape metaphor or concept') to experiential activities practised in Higher Education for Sustainable Development (HESD). Through a survey and literature analysis, the study aims to confirm the effectiveness of the approach implementation for the purposes of HESD. What constitutes a novelty of the study is its attempt to support the theoretical framework for the learning landscape application by empirical evidence. In the course of the investigation, the following objectives are accomplished: firstly, the terms ‘learning landscape', ‘experiential learning', ‘Education for Sustainable Development' are defined and examined. Secondly, the necessity to take students' personal factors into account and appreciate their views on environmental activities is provided as the major argument in support of the learning landscape approach. A survey is conducted afterwards on the base of the RUDN university among 57 undergraduates pursuing a bachelor's degree in Russia. The survey results demonstrate dramatic differences in the participants' learning landscapes, proving the thesis that HESD programs have to be adapted to students' personal factors in order to maximise their efficiency. Finally, on the basis of the analysed material - both empirical and theoretical, - the implementation of the learning landscape metaphor in HESD is proposed. Since the article does not offer any evidence of the learning landscape efficiency in practice, there are prospects for further research into the subject.
Статья посвящена подходу к учебному ландшафту (также известному как «метафора, или концепция, учебного ландшафта») к практической деятельности, практикуемой в высшем образовании в интересах устойчивого развития (HESD). Посредством опроса и анализа литературы исследование направлено на подтверждение эффективности внедрения подхода для целей HESD. Новизну исследования составляет его попытка подкрепить теоретические основы применения обучающего ландшафта эмпирическими данными. В ходе исследования достигаются следующие цели: во-первых, определяются и исследуются термины «учебный ландшафт», «обучение на основе опыта», «образование в интересах устойчивого развития»; вовторых, учитываются личные факторы учащихся и оцениваются их взгляды на экологическую деятельность в качестве основного аргумента в поддержку ландшафтного подхода к обучению. На базе РУДН был проведен опрос среди 57 студентов, получающих степень бакалавра в России. Результаты опроса демонстрируют различия в условиях обучения участников, подтверждая тезис о том, что программы HESD должны быть адаптированы к личностным факторам учащихся, чтобы максимизировать их эффективность. Наконец, на основе проанализированного материала (как эмпирического, так и теоретического) предлагается реализация метафоры учебного ландшафта в HESD. Поскольку в статье не приводится никаких доказательств эффективности учебного ландшафта на практике, есть перспективы для дальнейших исследований по этому вопросу.