Распад СССР, крушение системы социализма и освобождения отечественных социальных наук от догматов ушедшей эпохи привели к тому, что российские исследователи обратились к изучению западных политологических теорий. Вследствие чего сформировался своего рода феномен, выражавшийся в том, что в постсоветском научном дискурсе стали доминировать концептуальные представления западных авторов, а собственно отечественная социально-философская и политическая научная мысль была вытеснена на периферию. Однако в последние десятилетия наблюдается постепенное возвращение интереса к наследию российских дореволюционных мыслителей, а также представителей русской эмиграции, среди которых наибольший интерес представляют так называемые «самобытники», отстаивающие культурно-цивилизационную самобытность России. Их идеи оформились в концепции славянофильства, российского коммунизма и евразийств
The collapse of the USSR, the collapse of the system of socialism and the liberation of domestic social sciences from the dogmas of a bygone era led to the fact that Russian researchers made a U-turn and turned to the study of Western political science theories. As a result, a kind of phenomenon was formed, expressed in the fact that the conceptual ideas of Western authors began to dominate in the post-Soviet scienti c discourse, and the domestic socio-philosophical and political scienti c thought itself was pushed to the periphery. However, in recent decades there has been a gradual return of interest in the legacy of Russian pre-revolutionary thinkers, as well as representatives of Russian emigration. Among them, the most interesting are the so-called “original artists” who defend the cultural and civilizational identity of Russia. Their ideas took shape in the concepts of Slavophilism, Russian communism and Eurasianism