В данной статье представлены результаты исследования, проведенного в Российском университете дружбы народов имени Патриса Лумумбы и нацеленного на выявление особенностей использования русского языка как языка лингва франка в кампусе интернационального вуза. В работе предложены основные причины использования студентами русского языка как лингва франка при полилингвальной коммуникации. А также, с помощью интервьюирования, выявлены характерные особенности речи преподавателей в устной коммуникации на русском языке с иностранными студентами. В работе отмечены речевые девиации на фонетическом, грамматическом и лексическом уровнях, а также дополнительные паралингвистические средства. Результаты исследования репрезентуют особенности полилингвального общения в кампусе, что в дальнейшем поможет повысить эргономичность коммуникативной среды.
This article presents the results of a study conducted at the Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba and aimed at identifying the features of using Russian as a lingua franca in communication on the campus of an international university. In this paper, the main reasons for the use of the Russian language by students as a lingua franca in multilingual communication are proposed. By conducting interviews, the characteristic features of the speech of teachers in oral communication in Russian with foreign students are investigated. During the study, the detected speech deviations at the phonetic grammatical and lexical levels were additionally noted, as well as additional paralinguistic means. The results of the study represent the features of multilingual learning on campus, which will further help to improve the ergonomics of the communicative environment.