Во многих странах, в том числе в и Российской Федерации, власти последовательно, но с некоторым запозданием, начали разрабатывать комплексную систему организационно-правовых мер для борьбы с международным терроризмом. В статье рассматривается актуальная проблема формирования системы финансового мониторинга в контексте противодействия финансированию оружия массового уничтожения. Исследуется текущая правовая база отечественной системы финансового мониторинга в сфере противодействия финансированию оружия массового уничтожения. Предлагаются пути по реформированию в том числе с примерами из зарубежного законодательства. По состоянию на 2023 год направление финансового мониторинга в сфере «противодействия финансированию ОМУ» в отечественном законодательстве конкретизировано не в полном объеме и вызывает существенные трудности квалификации таких деяний на практике, что влечет за собой снижение эффективности расследования преступлений. Из возможных путей решения, представляется целесообразным использовать следующие нововведения: включение понятия «распространение» и «финансирование» ОМУ в понятия «терроризм» и «финансирование терроризма» или же дополнить устоявшуюся правовую практику с включением в Закон № 115-ФЗ и уголовное законодательство более развернутых формулировок указанных понятий.
In many countries, including the Russian Federation, the authorities consistently, but with some delay, began to develop a comprehensive system of organizational and legal measures to combat international terrorism. The article examines the current problem of forming a financial monitoring system in the context of countering the financing of weapons of mass destruction. The current legal framework of the domestic financial monitoring system in the field of countering the financing of weapons of mass destruction is examined. Some practical paths for reform are proposed in this paper, including examples from foreign legislation. As of 2023, the direction of financial monitoring in the field of “countering the financing of weapons of mass destruction” in domestic legislation is not fully specified and causes significant difficulties in qualifying such acts in practice, which entails a decrease in the efficiency of crime investigation. Of the possible solutions, it seems the the aurhor of this paper that it is advisable to use the following innovations: inclusion of the concept of “proliferation” and “financing” of weapons of mass destruction in the concepts of “terrorism” and “terrorism financing” or to supplement established legal practice by including more detailed ones in Law No. 115-FZ and criminal legislation formulations of these concepts.