Посвящена стратегиям выявления структурообразующих единиц описательного типа текста. В центре внимания в данном исследовании находится функционально-коммуникативный блок, с одной стороны, непосредственно являющийся структурообразующей единицей описательного типа текста, с другой - на вербальном уровне формирующийся за счёт определённых лексических единиц. Новизна исследования - в определении стратегии (путей и способов) выявления структурообразующих единиц жёсткого по своим характеристикам описательного текста: а) единиц семантического уровня; б) единиц вербального уровня, прежде всего лексических единиц, их словоформ и лексико-семантических вариантов. Практическая ценность исследования заключается в том, что результаты исследования могут помочь преподавателям русского языка, работающим с иностранными студентами, формировать в учебном процессе монологический описательный дискурс по оптимальным параметрам.
The article investigates the strategies for identifying the structure-forming units of the descriptive type of text. The focus of this study is the functional-communicative complex (block) which, on the one hand, represents a structure-forming unit of the descriptive type of text, and on the other hand, is a combination of certain lexical units (on a verbal level). The novelty of the research lies in determining the strategy (means and ways) for identifying the structure-forming units of the descriptive type of text (quite a rigid one in terms of its structure): a) units of the semantic level; b) units of the verbal level, primarily lexical units, including their grammatical forms and lexico-semantic variants. The practical value of the study is due to the fact that the results provide a helpful framework for teachers of Russian as a Foreign Language and help the students to significantly improve their skills of monologue (discourse) comprehension and production.