Перспективы развития социокультурных и образовательных связей между Россией и Китайской Народной Республикой безусловно актуализирует тему статьи. В этом плане особый интерес представляет лингводидактическое обеспечение процесса реализации контактов новых поколений двух стран. Цель исследования в статье: обобщение приоритетных методов формирования коммуникативной компетенции у младших школьников в процесссе дистанционного формата обучения китайскому языку. Для достижения цели исследования использовались следующие методы: контент-анализ научной литературы по проблеме, изучение и анализ педагогического опыта, в том числе, авторского, включенное наблюдение, опрос, систематизация результатов исследования. В итоге сделан вывод о значимости коммуникативного и интерактивных методов формирования коммуникативной компетенции у младших школьников в процесссе дистанционного формата обучения китайскому языку, а также мультимедийных образовательных технологий. Изучение образовательной практики формирования коммуникативной компетенции у младших школьников и научно-методических исследований по рассматриваемой проблеме позволило определить основные этапы дистанционного формата обучения китайскому языку младших школьников. Полученные результаты могут быть опорой для полноценного решения проблем в теории и методике преподавания иностранных языков и культур.
Prospects for the development of socio-cultural and educational ties between Russia and the People’s Republic of China certainly update the topic of the article. In this regard, of particular interest is the linguo-didactic support of the process of implementing contacts between new generations of the two countries. The purpose of the study in the article is to generalize the priority methods for the formation of communicative competence among younger students in the process of distance learning the Chinese language. To achieve the goal of the study, the following methods were used: content analysis of scientific literature on the problem, study and analysis of pedagogical experience, including the author’s, participant observation, survey, systematization of research results. As a result, a conclusion was made about the importance of communicative and interactive methods for the formation of communicative competence in younger students in the process of distance learning the Chinese language, as well as multimedia educational technologies. The study of the educational practice of the formation of communicative competence in junior schoolchildren and scientific and methodological research on the problem under consideration made it possible to determine the main stages of the distance format of teaching Chinese to junior schoolchildren. The results obtained can be a support for a complete solution of problems in the theory and methodology of teaching foreign languages and cultures.