Актуальность исследования обусловлена растущей популярностью жанра видеоэссе и слабой изученностью этого жанра кинокритики. Аудиовизуальные эссе пользуются уникальным способом подачи информации, заключающимся в использовании уже существующих визуальных образов и звукового сопровождения из фильмов в сочетании с голосом диктора, что говорит о синтезе вербальных и невербальных способов передачи информации. На примере видеоэссе канала «Кинопоиска» анализируются методы, которыми авторы видеоэссе пользуются при обосновании тезисов. Доказывается, что жанр видеоэссе полагается на визуальную передачу информации в той же мере, что и на вербальные объяснения. Подробно рассматривается содержимое видео, в которых используются средства передачи информации. Делается вывод, что авторы видеоэссе пользуются преимуществами видеоформата, который объединяет вербальные и невербальные способы передачи информации.
The relevance of the study is due to the growing popularity of the video essay genre and insufficient research of this genre of film criticism. Audiovisual essays use a unique way of presenting information, which consists in the use of already existing visual images and soundtracks from films in combination with the voice of the narrator, which indicates the synthesis of verbal and non-verbal means of information presentation. On the example of the video essay of the Kinopoisk channel, the article analyzes the methods used by the authors of the video essays to substantiate the theses. It is proved that the video essay genre relies on the visual transmission of information to the same extent as on verbal explanations. The content of the video, which uses the means of information transfer, is considered in detail. The article concludes that the authors of the video essay benefit from the video format, which combines verbal and non-verbal ways of transmitting information.