В статье рассматривается специфика формирования коммуникативной компетенции в онлайн- и смешанном форматах обучения РКИ. На основе изучения законодательства о дистанционном образовании, особенностях работы в формах обучения, которые стали более востребованными после эпидемии COVID-19, анализа методического наполнения онлайн-курсов и их структуры, а также результатов анкетирования преподавателей, слушателей подготовительных факультетов, студентов основных направлений подготовки делается прогнозирование перспектив использования онлайн-курсов для обучения РКИ, даются соответствующие рекомендации. Особое внимание уделяется ожиданиям слушателей и студентов от онлайн-курсов, изучающих РКИ.
The article discusses the specifics of the formation of communicative competence in online and mixed format of teaching Russian as a foreign language. Based on the study of the legislation on distance education, the peculiarities of work in the forms of education that have become more in demand after the COVID-19 epidemic, the analysis of the methodological content of online courses and their structure, as well as the results of the survey of teachers, students of preparatory faculties, students of the main areas of training, the prediction of the prospects for using online courses for teaching RFL is made, relevant recommendations. Particular attention is paid to the expectations of listeners and students from online courses learning Russian as a foreign language.