В этой статье рассматривается воплощение идей и эстетики дзэн-буддизма в творчестве М. Волошина. Материалом для работы являются стихотворные миниатюры М. Волошина - надписи к акварелям, автобиографии и вспоминания. Сам М. Волошин назвал буддизм “первой религиозной ступенью” в своей автобиографии. В начале XX века Русские поэты акцентируют внимание на противоположностях под влиянием дихотомий запада. Дзэн-буддизм возражает дуалистичности и непримиримости западной философии, например противостояние «Бог-человек», «мгновенность - вечность», «покой - борьба» и т.д. Приняв идею дзэн-буддизма востока, М. Волошин выразил вечность через мгновенность, тишину через динамику. Типичная черта творчества М. Волошина - удивительная гармоничность, и многие его стихотворения резонируют со стихами мастеров чань. Мысли, воплощенные в чаньских стихах, такие как бренность земного, вечность природы и иллюзорность смерти, также можно найти в стихотворениях М. Волошина. Делается вывод, что изучение рецепции дзэн-буддизма в творчестве М. Волошина имеет огромное значение для понимания его поэзии и мировоззрения.
This article discusses the embodiment of the ideas and aesthetics of Zen Buddhism in the work of M. Voloshin. The material for the work is poetic miniatures by M. Voloshin - inscriptions for watercolors, autobiographies and memoirs. M. Voloshin himself called Buddhism “the first religious stage” in his autobiography. At the beginning of the 20th century, Russian poets focus on opposites under the influence of Western dichotomies. Zen Buddhism objects to the duality and irreconcilability of Western philosophy, such as the opposition “God-man”, “instantaneous - eternity”, “peace - struggle”, etc. Having accepted the idea of Eastern Zen Buddhism, M. Voloshin expressed eternity through instantaneity, silence through dynamics. One typical feature of M. Voloshin's work is amazing harmony, and many of his poems resonate with the poems of Chan masters. Thoughts embodied in Chan poems, such as the frailty of the earthly, the eternity of nature and the illusory nature of death, can also be found in the poems of M. Voloshin. It is concluded that the study of the reception of ZenBuddhism in the work of M. Voloshin is of great importance forunderstanding his poetry and worldview.