Corpus-Based Analysis of French and English Neologisms in Media Discourse

Language development is an ongoing process, and changes occur at all levels of the language. This article discusses the changes in the lexical composition of French and English, namely neologisms. Media discourse was chosen as the material for the study because it is characterized by a high dynamism of changes and reflects, interprets many new phenomena of objective reality, with new language structures used to describe them. The study was based on linguistic data from Néoveille and WebCorp platforms. In addition to quantitative and distributive methods, a qualitative and component analysis of neologisms was applied to their word-formation models and connotations. In 2022 the most frequent neologisms in French were personnes-années, demies-journées, grande-reporters, and tout-mots, in English - liveaboard, micromobility, effective altruism, and tomato flu. Additionally, some neologisms were analyzed in context. In 2022 metaphorical neologisms were found to be more common in English than in French. Neologisms appear more often in contexts that are related to technology and politics. Based on the study, lists of the most common neologisms were compiled, which can be used in the teaching of foreign languages at high levels. Undoubtedly, it is necessary to further study neologisms that appear in different languages and the ways of detecting them in various texts because, despite the high level of development of the tools of computational and corpus linguistics, their methods and tools still have limitations and shortcomings that require an expert assessment of the results obtained.

Развитие языка - это непрекращающийся процесс, причем изменения происходят на всех его уровнях. В статье рассматриваются изменения в лексическом составе французского и английского языков, а именно неологизмы. В качестве материала исследования выбран медиадискурс, поскольку он характеризуется высокой динамичностью изменений и отражает, осмысляет многие новые явления объективной реальности и для этого используются новые языковые структуры. Для проведения исследования применены платформы Néoveille и WebCorp. Помимо количественных и дистрибутивных методов использован качественный и компонентный анализ неологизмов, а именно их словообразовательных моделей и коннотаций. Установлено, что в 2022 г. самые частые неологизмы во французском языке - это personnes-années, demies-journées, grande-reporter и tout-mots, в английском - liveaboard, micromobility, effective altruism и tomato flu. Дополнительно проанализированы некоторые неологизмы в контексте. Обнаружено, что в 2022 г. метафорические неологизмы были более распространены в английском языке, чем во французском. Неологизмы чаще появлялись в контекстах, связанных с наукой и техникой, а также политикой. На основании проведенного исследования составлены списки наиболее часто встречающихся неологизмов, которые могут найти применение в преподавании иностранных языков на высоких уровнях. Безусловно, необходимо дальнейшее изучение появляющихся в разных языках неологизмов и способов их обнаружения в различных текстах, поскольку, несмотря на высокий уровень развития инструментов квантитативной лингвистики, ее методы и инструменты всё еще ограничены и в них присутствуют недостатки, которые требуют экспертной оценки полученных результатов.

Authors
Nepomniashchikh N.M. 1 , Zhandarova A.S.2 , Korzin A.S. 1
Publisher
Пермский государственный национальный исследовательский университет
Number of issue
2
Language
English
Pages
53-61
Status
Published
Volume
15
Year
2023
Organizations
  • 1 Peoples' Friendship University of Russia
  • 2 Moscow Region State Pedagogical University
Keywords
медиадискурс; неологизмы; корпусная лингвистика; динамический корпус; диахронический аспект; media discourse; neologisms; corpus linguistics; diachronic perspective; dynamic corpus
Share

Other records

Сотникова Л.И., Лоскутова Е.Е., Курашов М.М., Егиазарян Е.А., Лагуткина Т.П.
Медико-фармацевтический журнал "Пульс". Общество с ограниченной ответственностью "ТЕХНОМЕД ХОЛДИНГС". Vol. 25. 2023. P. 89-95