The paper shows that the scaling of activities in the international market can bring many advantages to the company. These include not only increased sales and expansion of the customer base, but also access to new markets and technologies. As a result of the generalization of modern research, factors have been identified that affect the ability to scale up the activities of automakers in international markets in an unstable external environment. A study of the experience of the PRC showed that the Chinese automotive industry has several competitive advantages when scaling up activities, which primarily include low production costs. At the same time, the efficiency of entering new markets is based on multiple experiences in operating cars based on the large demand in the domestic market. China is the largest car market in the world, the peculiarities of this position allow local manufacturers to increase sales and reduce logistics costs. It is also shown that the Chinese automotive industry is developing rapidly and adopting new technologies such as electric vehicles and autonomous vehicles. All this leads to the fact that Chinese car manufacturers are ready to quickly adapt to changing market needs and release new car models. At the same time, scaling processes are actively supported by the Government of the PRC, which contributes to the development and competitiveness of this industry. However, in order to successfully scale their activities in these markets, Chinese manufacturers need to pay great attention to marketing and promoting their brands. They must also take into account local laws and regulations, as well as competition from other manufacturers. In addition, it is necessary to take into account the accumulated experience of scaling up the activities of Japanese automakers in the 1970s and South Korean - in the 1990s, the shares of which are currently claimed by Chinese automakers.
В работе показано, что масштабирование деятельности на международном рынке может принести компании множество преимуществ. К ним относится не только увеличение объема продаж и расширение клиентской базы, но и доступ к новым рынкам и технологиям. В результате обобщения современных исследований выявлены факторы, воздействующие на возможности масштабирования деятельности автопроизводителей на международных рынках в условиях нестабильной внешней среды. Исследование опыта КНР показало, что китайская отрасль автомобилестроения имеет несколько конкурентных преимуществ при масштабировании деятельности, к которым в первую очередь относится низкая стоимость производства. При этом эффективность выхода на новые рынки основывается на многократном опыте эксплуатации автомобилей на основании большого спроса на внутреннем рынке. Китай является самым крупным рынком автомобилей в мире, особенности такого положения позволяют местным производителям увеличивать объемы продаж и снижать затраты на логистику. Также показано, что китайская отрасль автомобилестроения быстро развивается и внедряет новые технологии, такие как электромобили и автономные транспортные средства. Все это приводит к тому, что китайские производители автомобилей готовы быстро адаптироваться к изменениям потребностей рынка и выпускать новые модели автомобилей. При этом процессы масштабирования активно поддерживаются Правительством КНР, что способствует развитию и конкурентоспособности данной отрасли. Однако, для того чтобы успешно масштабировать свою деятельность на этих рынках, китайским производителям необходимо уделить большое внимание маркетингу и продвижению своих брендов. Они также должны учитывать местные законы и требования, а также конкуренцию со стороны других производителей. Кроме того, необходимо учитывать накопленный опыт масштабирования деятельности японских автопроизводителей 1970-х гг. и южнокорейских - 1990-х гг., на доли которых в настоящее время претендуют автопроизводители Китая.