Цель исследования - выявить роль и место медиатекста в обучении межкультурному профессиональному общению студентов-политологов, привести примеры исследователей, которые изучают медиатексты, выявить признаки, которые присущи медиатекстам в учебной среде. Научная новизна заключается в том, что нами обоснована целесообразность внедрения в учебный иноязычный процесс медиатекстов, объективно дающих наилучший результат, позитивно влияющих на качество межкультурного образования и выступающих эффективным способом профессионального совершенствования учителя иностранного языка. В результате предложены комплексы предтекстовых, текстовых и послетекстовых упражнений для работы с медиатекстом как эффективным средством обучения иностранному языку студентов-политологов.
The purpose of the study is to identify the role and place of media text in teaching intercultural professional communication to students of political science, to give examples of researchers who study media texts, to identify signs that are inherent in media texts in the educational environment. The scientific novelty of the study lies in the fact that it substantiates the expediency of introducing media texts into the educational process of a foreign language that objectively give the best result, positively affect the quality of intercultural education and act as an effective way of professional improvement of a foreign language teacher. As a result, a set of pre-text, text and post-text exercises for working with media text as an effective means of FLT to political science students is proposed.