Настоящая статья рассматривает вопросы определения термина консультативного банковского надзора и принципов его функционирования. В статье предлагается ряд критериев, разграничивающих консультативный и наказательный банковский надзор, среди которых цели и формы осуществления надзорной деятельности. Среди принципов консультативного банковского надзора автор выделяет принципы законности, консультативности, прозрачности, непрерывности и компетентности. Отдельно указывается на возможность привлечения саморегулируемых организаций на финансовом рынке для реализации консультативного банковского надзора. В заключение автор указывает на ряд организационно-правовых вопросов относительно взаимодействия Банка России и поднадзорных кредитных организаций, требующих нормативного решения, включая сроки рассмотрения запросов поднадзорных кредитных организаций и мониторинга индивидуальных разъяснений, предоставляемых Банком России.
This article is devoted to the definition of the term consulting banking supervision and the principles of its functioning. The article sets out a number of criteria distinguishing consultancy and punitive banking supervision, including the goals and forms of supervisory activities. Among the principles of consultancy banking supervision, the author highlights the principles of legality, consultancy, transparency, continuity and competence. Separately, the possibility of engaging self-regulatory organizations in the financial market for the implementation of consultancy banking supervision is indicated. In conclusion, the author points out a number of legal issues regarding the collaboration of the Bank of Russia and supervised banks that require regulatory solutions, including the timing of review of requests from supervised banks and monitoring of individual official clarifications provided by the Bank of Russia.