Статья посвящена проблеме применения в образовательном процессе вуза проектно-цифровой деятельности как средства формирования цифровой компетентности студентов гуманитарных специальностей. Обоснована целесообразность внедрения образовательных цифровых проектов в учебный процесс вузов. Определены компоненты цифровой компетентности студентов гуманитарных специальностей. В статье доказано, что одним из факторов, которые способствуют эффективному развитию образовательного процесса вуза, является формирование цифровой компетентности студентов средствами проектно-цифровой деятельности. Представлены и проанализированы средства цифрового контента при выполнении проектно-цифровой деятельности. Экспериментальная проверка формирования цифровой компетентности студентов гуманитарных специальностей на основе проектно-цифровой деятельности доказала ее эффективность.
The article studies a problem of application of project-digital activity in the educational process of the university as a means of forming the digital competence of students of humanities. The expediency of introducing educational digital projects into the educational process of universities is substantiated. The components of digital competence of students of humanities are defined. The article proves that one of the factors that contributes to the effective development of the educational process of the university is the formation of digital competence of students by means of project-digital activities. Digital content tools are presented and analyzed when performing digital design activities. Experimental verification of the formation of digital competence of students of humanities on the basis of design and digital activities proved its effectiveness.