Статья представляет собой размышления о возможности рассмотрения лирического текста как миметического (в трактовке Э. Ауэрбаха), а также того, может ли подобное произведение искусства служить источником постижения исторической действительности (на примере сонета Д. Г. Россетти «Морские чары»). В статье приводится анализ, позволяющий сделать вывод о соотносимости текста сонета с личностью автора и историческим периодом, в который он был написан; а также о художественных особенностях выбранного стихотворения и поэзии прерафаэлитизма в целом, позволяющих трактовать их положение как амбивалентное по отношению к миметическому принципу отображения действительности.
The article is devoted to the question whether it is possible to consider a lyrical text as a reliable source to study historical reality in which it was created, as well as whether lyrical poetry can be mimetic (in the interpretation of E. Auerbach), using the example of D. G. Rossetti's sonnet «A Sea Spell». The article provides an analysis demonstrating how many details of the author’s background and poetic style, as well as the historical period in which it was written, can be determined by the text of the sonnet alone. Much attention is also paid to the artistic devices of the selected poem and Pre-Raphaelite poetry in general, which allow to interpret their position as ambivalent in relation to the mimetic principle of displaying reality.